“De sfeer tussen de collega’s is goed,
iedereen is vriendelijk en heel belangstellend.
De collegialiteit is heel groot!”

Onze verhalen

Wil jij weten hoe het nu écht is om te werken bij de GSR? Deze docenten op GSR nemen je mee in hun ervaringen.

Willeke de Ruijter-Heijkoop: Docent Duits

“Het allerleukste aan het werken bij de GSR vind ik het lesgeven aan de leerlingen”, aldus Willeke de Ruijter (49), docent Duits. “Ik geniet ervan om leerlingen de Duitse taal te leren en ik wil graag een goede band opbouwen met de leerlingen. Dan merk je dat leerlingen hun best willen doen voor dit vak. Het is gaaf om te zien hoe leerlingen zich ontwikkelen en tijdens een mondeling of presentatie hun niveau laten zien.”

Jaren geleden was ze nog werkzaam in het bedrijfsleven, maar ze wilde toch graag iets anders. “Lesgeven, dat wilde ik ook! Dus besloot ik dat ik docent Duits wilde worden, want vroeger vond ik het altijd al een leuke taal. Daarnaast merkte ik in het bedrijfsleven dat Duits een belangrijke taal is. Daarnaast leek mij de omgang met jongeren ook heel leuk.”

Door het goede gevoel tijdens het sollicitatiegesprek wist ze direct dat ze bij de GSR wilde werken. “De sfeer tussen de collega’s is gaaf, men is vriendelijk, heel belangstellend en de collegialiteit is heel groot. En dat is niet alleen tussen de docenten, maar ook bij de leerlingen.” Ze legt uit: “Onze leerlingen leren in een echt veilige- en vertrouwde omgeving. Ze zijn vriendelijk en er is aandacht voor elkaar. Zo creëren we een omgeving waarin we kwetsbaar durven te zijn tegen elkaar.”

Dianne Boerma: zij-instromer Docent Nederlands

Als Dianne Boerma haar universitaire studie Criminologie succesvol afrondt, begint de zoektocht naar een baan. Veel medestudenten kiezen voor een start in de financiële wereld. “Ik voerde ook een gesprek met een bank, maar dacht ‘dit is niets voor mij’.” Maar wat dan wel? Dianne is jeugdwerkleider in haar kerk en een coördinator wijst haar op het onderwijs. “Ik zie jou wel voor de klas staan, zei ze.”

Dit is voor Dianne een eyeopener. Ze meldt zich bij haar vroegere middelbare school – de GSR – voor de mogelijkheden. Na een positief sollicitatiegesprek wordt ze aangenomen op voorwaarde dat ze zich inschrijft voor een hbo-studie én dat deze opleider een positief oordeel geeft na een assessment. Dan mag ze gelijk voor de klas als docent Nederlands. Dat ‘gelijk’ is vrijwel letterlijk op te vatten. “Ik heb één dag meegekeken en daarna mocht ik het zelf gaan doen. Ik had goed nagedacht over dit werk en wist: hier wil ik vol voor gaan.”

Dianne geeft sinds eind oktober 2021 Nederlands aan vmbo-leerlingen uit het eerste jaar. Daarnaast volgt ze een opleiding aan Hogeschool De Driestar in Gouda. “Daar krijg je vakinhoudelijke kennis en praktische handvatten. Juist de combinatie van deze studie met het voor de klas staan werkt heel goed.” Op school heeft ze veel contact met collega’s en bovendien heeft Dianne een vaste begeleider. “Het is fijn dat er een ervaren iemand met je meekijkt.”

Of ze toch niet een overstap naar bijvoorbeeld de bankwereld overweegt? “Nee, nee, ik ben heel blij dat ik deze stap heb gemaakt. Zelf leren én lesgeven, ik word heel enthousiast van het onderwijs.”

Jannamarie Mourik-Goudriaan: Docent Godsdienst

Psychologie, theologie of toch een wat praktische opleiding? Jannamarie Mourik-Goudriaan wikt en weegt en krijgt opeens de gouden tip: moet jij niet de opleiding leraar Godsdienst volgen? “Toen dacht ik: ja!”, vertelt ze, “ik wilde niet iets in de kerk, maar liever voor de klas. Deze opleiding is een mix van psychologie, theologie en een heel breed vak waarin je praktisch bezig bent.” De opleiding aan de CHE in Ede vindt ze vanaf dag één leuk en interessant.

Dat ‘interessant’ zit niet alleen in de lessen, maar ook in de stages. Ze doorloopt die op verschillende scholen. “Op een multi-culti school in Rotterdam-Zuid lesgeven over het jodendom, terwijl in de klas 70% van de leerlingen een moslimachtergrond heeft. Ja dan ga je wel even het diepe in, maar het was heel leerzaam.” Haar lio-stage volgt ze op de GSR. Aan het einde krijgt ze een baan aangeboden. Ook daarop antwoordt Jannamarie met ‘ja!’.

Inmiddels geeft ze er zes jaar godsdienstles en is ze tevens mentor. Samen met collega’s heeft ze een godsdienstmethode ontwikkeld die goed past bij de school. “Het is een combinatie van theoretische kennis en een levensbeschouwelijke invalshoek. Daarbij gaan we altijd eerst de Bijbel in, maar maken ook uitstapjes naar islam, jodendom, hindoeïsme en boeddhisme. Jongeren in de regio Rotterdam komen met deze godsdiensten in aanraking.”

Over werken op de GSR is Jannamarie ronduit enthousiast. “We gaan als collega’s samen echt voor de leerlingen. De sfeer die op school hangt is echt fijn, iedereen krijgt een gastvrij onthaal. We hebben het gewoon goed en gezellig met elkaar.” Voor docenten die naast lesgeven meer dingen willen aanpakken is de GSR sowieso een aanrader, weet Jannamarie uit ervaring. “Er zijn overal wel clubjes waarin je kunt meedraaien. Ik houd niet van stilzitten en ben betrokken bij dagopeningen, de pilot ‘nieuwe leerweg (vmbo)’ en het mentoraat. Je kunt hier als docent ontdekken waar je kracht ligt en krijgt alle ruimte om door te groeien.”

En, hebben we een match?

Sluiten de verhalen hierboven deels of helemaal met jouw beeld bij het onderwijs? Wil jij bijdragen aan de doelen van onze school? Kijk dan naar de actuele vacatures of stuur een open sollicitatie.
Ga jij graag voor een persoonlijke kennismaking? Dat kan ook! Je bent meer dan welkom op de GSR!

Aanmelden voor een vrijblijvend kennismakingsgesprek kan door een mail te sturen naar sollicitatie@gsr.nl. Vermeld in je mail wat voor functie of traject je ambieert.

Direct solliciteren
Solliciteren »
Als eerste vacatures in je mailbox?
Meld je aan »